Milijarda razloga za slobodno tržište

Poslovni.hr ima članak o tome kako su se premije uplaćene za autoosiguranja u samo dvije godine od liberalizacije tržišta smanjile za milijardu kuna, odnosno za trećinu. To je milijarda kuna godišnje više u džepovima vozača. Nije loše, zar ne? Nije uopće loše.

Poslovni.hr je već dugo na tržištu i pisao je već o ovoj temi, prava je šteta sto mu funkcija “povezani članci” ne funkcionira dobro. To je jedna od najjačih stvari koje nam moderni mediji mogu ponuditi — pogled prošlost, u dubinu priče.

Jer, nakon što nazdravimo podizanju životnog standarda, ovaj je slučaj dušu dao za ozbiljnu analizu. Sve je odlično dokumentirano i dalo bi se, vjerujem, precizno opisati kako to da se liberalizacija tržišta nije dogodila prije.

S jedne strane, jasno je tko je imao milijardu razloga godišnje da se ne dogodi. S druge strane, milijun vozača je imalo isto toliko razloga da se dogodi. Izmedju njih je bila politička elita, mediji, agencija za regulaciju tržišta osiguranja i agencija za zaštitu tržišta. Kako se dogodilo da čerupanje toliko potraje? Bilo je tako očito, i koštalo je tako puno — u deset godina to je deset milijardi.

Najjednostavnije je reći — korupcija. Ali to je preširok termin. Ovdje se pojavljuju i uži udžbenicki pojmovi poput “teorije javnog izbora” (public choice theory), “zauzimanja regulatora” (regulatory capture) i sličnog. Vidjeli smo i druge fenomene koji prate oligopole i dogovore o cijenama, “lojalnu konkurenciju” kao i “nelojalnu” — sjećate se nudjenja popusta (bonusa) ispod stola? Vidjeli smo i pasivnost samih vozača, nemoć institucija, nezainteresiranost medija.

Iščekujući hladnokrvnu analizu koja će nam pokazati gdje je točno zapelo, i što moramo promijeniti kako se slično ne bi ponovilo — nazdravimo za slobodno tržište i male pobjede koje nam svakodnevno donosi. Na kraju kad se zbroji, ispadnu milijarde.

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj