Prvi pupoljci oporavka? (O medijskom negativizmu)

Domaći mediji više vole loše vijesti nego dobre, ali iz samo njima poznatih razloga ovaj put su pretjerali s tim. Jutarnji list je na svoj posljednji izvještaj o stanju u gospodarstvu stavio naslov “13. VELJAČE 2013. – CRNA SRIJEDA ZA PODUZETNIKE U samo osam sati propale čak 573 tvrtke!”

A u članku pak — uz podatak o rastu nezaposlenosti, koji je otprije poznat i očekivan — sakrivene su čak dvije dobre vijesti, od kojih je prva u očitoj kontradikciji sa namjerom naslova da naglasi broj propalih firmi:

Od početka ove godine otvoreno je 1959 novih trgovačkih društava dok je istovremeno 1511 trgovačkih društava ugašeno. Drugim riječima, u 39 radnih dana siječnja i veljače baš svaki dan je u prosjeku otvoreno 50, a ugašeno 39 trgovačkih društava.

S druge pak strane, broj slobodnih radnih mjesta koje evidentira Hrvatski zavod za zapošljavanje tijekom veljače bilježi lagani rast te je, ovisno o danu, isti povećan za gotovo 2.500 radnih mjesta.

Sa svoje strane sam u zadnje vrijeme primjetio rast broja oglasa u kojima firme traže informatičare. Prije nekih godinu dana mogli ste ih nabrojati na prste jedne ruke. Za cijelu Hrvatsku! Sad je bitno bolje.

Naravno, sva ta tri pozitivna pokazatelja su primjećena u moru negativnih i možda ne znače ništa. Posebno nije za očekivati da nove firme apsorbiraju veliki broj nezaposlenih. Ako tresne samo jedna od velikih firmi koje se trenutno “predstečajno nagađaju”, to može poništiti pozitivni efekt 500 malih firmi na zapošljavanje. Ali ne i na gospodarski rast.

Uglavnom, da sam ja urednik stavio bih sigurno drukčiji naslov. Mislim da novinarima treba malo više hladnokrvnosti. Ne optimizma — objektivnosti. Ekonomija neće vječno padati samo zato jer se mi pesimistično osjećamo. Općenito, standardna ekonomska priča o padu potrošnje koji povlači pad proizvodnje koji onda opet povlači pad potrošnje — nema smisla. Ako je to istina, onda bi se ekonomija valjda trebala smanjivati dok ne završimo u kamenom dobu? Najveći negativni efekt na ekonomiju nemaju duhovi nego političari, i ne valja podcijeniti njihovu destruktivnu moć. Ali ne valja podcijeniti niti žilavost i prilagodljivost tržišta.

Izazov je prepoznati oporavak čim ranije. Ne vjerujem da imamo puno bolje signale od rasta broja oglašenih radnih mjesta (naravno, ne u jednoj struci, ukupno). Naime, drugi indikatori poput rasta investicija, rasta “indeksa povjerenja”, rasta industrijskih narudžbi, i slični, mi se čine ili prilično post hoc ili nepouzdani.

Na kraju 2012 sam metodom pi-puta-oko prognozirao pad BDP-a za 1% ove godine. Još uvijek smatram da će rast biti negativan, ali umišljam si da sam dovoljno objektivan da znam razlikovati dobru vijest od loše. U zadnje vrijeme ima i dobrih.

***

Dupuna. Dan kasnije, Poslovni objavljuje članak o istom istraživanju pod naslovom “Od početka godine ugašeno 1511 tvrtki, a 27.000 u blokadi na dan”.

A baš ga vole bit negativni…🙂

Proljeće

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

4 odgovora na Prvi pupoljci oporavka? (O medijskom negativizmu)

  1. neo napisao:

    i ja sam primjetio rast oglasa za zapošljavanje inženjera u svom sektoru – građevinarstvu, što me čudi obzirom na stanje ali kao što si naveo ‘Izazov je prepoznati oporavak čim ranije’.
    Moguće je da je ovo u građevinarstvu neka deformacija ali pojačana potržnja van sezone je svakako zanimljiva.

  2. Kapitalac napisao:

    Porez na nekretnine si uključio u prognoziranih 1%? Ja sam primjerice pi-puta-oknuo 3%.

  3. komentar1 napisao:

    Izuzetno mi je drago, u moru negativnosti koje svakodnevno slušamo, pročitati i jedan pozitivan komentar odnosno post. Ne zato što sam protiv kritika, smatram da su one izuzetno važne u svakoj demokratskoj državi, ali je potrebno i pohvaliti eventualne pozitivne odluke ili trendove u društvu.

    Smatram da nam nebi škodilo malo više optimizma u društvu, a posebno medijima koji bi trebali pokušati biti objektivni (znam da to nije baš uvijek moguće – posebno kod nas) te građane nepristrano izvještavati o događanjima u državi.

    Nadam se što većem broju takvih postova u ovoj godini te nadasve konstruktivnih kritika prema vladajućima, ali ne samo po blogovima, već i direktno upućenih na nadležna tijela (danas barem postoje facebook, twitter, e-mail adrese ministarstva).

    Lijep pozdrav!

    • Simun napisao:

      Uvjeravam Vas da mi nije ni najmanja namjera širiti optimizam i dobre vibracije. Stojim kod svoje negativne procjene za 2013, ali mislim da sam ukazao na to koliko unaprijed postavljeni zaključci utječu na medijsku sliku svijeta.

Odgovori

