Mit: namjerno rade proizvode koji će se pokvariti

Deutsche Welle je državna novina, financirana iz proračuna, na čijoj stranici nema reklama i koja nema potrebe za podilaženjem niskim strastima kako bi privukla čitatelje. Ili ima?

U članku naslova “Proizvedeno — da bi se pokvarilo!” saznajemo među ostalim:

Vaš televizor ili mobitel su se pokvarili tek što je istekao jamstveni rok? Možda to i nije slučajnost. Neovisni stručnjaci su uvjereni kako proizvođači namjerno prave proizvode koji će se kvariti – da bi prodali nove.

A primjeri i dokazi? Ovaj puta je bezvremenski klasik o žaruljama koje su nekoć, prije nego su se urotili proizvođači, trajale vječno spomenut samo usput, a umjesto toga saznali smo nešto o modi:

Već školski primjer kako se proizvođačima jednostavno ne isplati proizvoditi nešto što će trajati gotovo vječno jest svojedobna pojava ženskih čarapa od umjetne svile (najlona). U reklamama su te čarape izlagali svim mogućim iskušenjima, čak su vukli automobile sa parom ženskih čarapa – koje su ostale čitave kao da su upravo izašle iz tvornice.

Takav proizvod je loš posao – jer što da tvornice rade i kome da prodaju, ako se nose čarape koje će trajati godinama ili uređaji koji će trajati desetljećima? Time je rođen razmjerno složen izraz “planirana obsolencija”, gdje su ženske čarape i napravljene tako da potraju samo određeno vrijeme

U čemu je problem s ovim pričama? Pa, u tome što se radi o zamišljanju statične slike u kojoj jedan proizvođač pokušava prevariti jednog kupca. Jednom. A dinamika? Što ako postoji više interakcija, a ne samo jedna? Što ako na tržištu postoji više sudionika? U tom je slučaju, jasno je to valjda, logično ponašanje upravo suprotno. Ne pokušavate kupca prevariti, jer tržište uvijek sazna i ne nagrađuje takve igrače. Recimo da radite automobil i odlučite da će on “planirano isteći” nakon 5 godina. Što će spriječiti vašeg konkurenta da napravi svoj tako da istječe nakon 7 godina? Vjerujete li stvarno da je u svijetu u kojem je SAAB odavno propao, Volvo životari na kineskim subvencijama, Opel radi sve bolje aute i sve veće gubitke, Francuska po stoti put spašava svoje tvornice, a radi to ako zatreba i Njemačka (šemom poticanja staro za novo) — da je u takvom svijetu moguće da se svi dogovore da će automobili “planirano istjecati” nakon istog perioda? Da je Volvo odlučio radije propasti nego prekršiti “omertu” i ponuditi tržištu automobil koji traje 10 godina?

Pazite, urota je apsolutno nužna. Jer, kaže članak:

Često se čini kako je glavni argument ugraditi manje kvalitetan dio u neki proizvod njegova manja cijena. To u pravilu nije točno: trošak samih materijala ugrađenih u nekom proizvodu je u pravilu beznačajan u usporedbi s drugim troškovima proizvodnje. Drugim riječima, jedva da ima razlike na konačnoj cijeni da li je negdje ugrađen zupčanik od nekvalitetne plastike ili od vrhunskog čelika: glavni trošak je na koncu radnik ili stroj koji će taj zupčanik postaviti tamo gdje spada. Korišten materijal čini tek nekoliko postotka u konačnoj cijeni proizvoda.

Dakle, bilo bi trivijalno i jeftino napraviti trajniji proizvod, kad bi to netko samo htio. Ali takvi su razmjeri zavjere, takav je dohvat tajnih društava, toliko je zastrašujuća njihova moć — da se nitko, nigdje i nikada ne usuđuje zamijeniti svoje plastične zupčanike čeličnima, svoje najelonske najelonke čeličnima, svoje žarulje čeličnim žaruljama i ponuditi svoj daleko superiorniji proizvod po istoj ili jedva nešto višoj cijeni nego konkurencija.

Je li moguće da netko vjeruje u takve gluposti? Da, moguće je. Mislim da je urnebesan jedan komentar sa stranice Jutarnjeg lista, koji je prenio vijest DW. Komentar kaže ovako:

🙂

Vidite li vi što se tu dogodilo? Jedan komentator kaže da se hard diskovi rade tako da što prije propadnu. Drugi, čini se upućeniji, mu odgovara da su hard diskovi zapravo sve trajniji. Ali i taj drugi se kraj zdravih očiju bori sam sa sobom, pa ostavlja mogućnost da se novi (SSD) diskovi rade po ovom principu da što prije propadnu.

Tolika je moć samouvjeravanja i tolika je želja da se dođe do zaključka o kapitalističkim eksploatatorima, da će svaka činjenica koja to opovrgava biti ignorirana, čak i ako ju je napisao isti autor par rečenica prije. Fascinantno, zar ne?

Još nešto, spremnost potrošača da plate trajnost se svakodnevno testira kroz različite proizvode i marke, ali danas je moguće trajnost kupiti čak i odvojeno od proizvoda. Recimo, možete kupiti produženu garanciju za laptop u trajanju jedne, dvije ili tri godine. Mislim da je jasno da su upravo kupci, a ne proizvođači, oni koji odlučuju koji je pravi omjer cijene i kvalitete kad postoji više mogućnosti.

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

15 odgovora na Mit: namjerno rade proizvode koji će se pokvariti

  1. Tomislav napisao:

    Ne znam za ostalu robu ali za elektroniku pouzdano znam da se ugradjuju elementi nize kvaltete. Razlog nije nikakva zavjera nego cista judska priroda – ljudi ce prije kupiti jeftino nego kvalitetno. U slucajevima kada je jeftin proizvod ‘dovoljno dobar’ za vecinu, proizvodjaci kvalitetnih verzija tog proizvoda propadaju ili prelaze u niche industriju (male serije, visoke cijene).

    Mislim da ljudi mijesaju ‘mean time between failures’ i ‘planned obsolescence’. Kad proizvodjac tocno zna koliko jedan proizvod traje (statisticki) to moze liciti na ovo o cemu clanak pise. OTOH zasto mislis da nema firmi koje rade takve stvari? Cini mi se da je Google u suradnji sa telekomima ispolirao strategiju planiranog zastarjevanja. Smartphone u prosjeku traje godinu-dve ali Google izbacuje novi software svakih 6 mj. Moj je nakon 1.5 godine razvio problem sa ekranom (registrira random dodire po ekranu) i to je, sudeci po forumima, poznata boljka tog modela. Garancija je naravno godinu dana i ne, nema produzene garancije.

    • Tomislav napisao:

      Vidite li vi što se tu dogodilo? Jedan komentator kaže da se hard diskovi rade tako da što prije propadnu. Drugi, čini se upućeniji, mu odgovara da su hard diskovi zapravo sve trajniji.

      Google je prije par godina imao masivno istrazivanje na svojim diskovima (ogroman uzorak) i MTBF je bio 2-3 godine ako se dobro sjecam. Zakljucili su da im se ne isplati uzimati ‘premium’ / ‘enterprise’ modele koji su duplo ili troduplo skuplji jer ne traju zamjetno duze od obicnih kucnih diskova. Prilicno sam siguran da su diskovi danas jednake kvalitete kao i prije deset godina.

    • Simun napisao:

      1. Mogao si kupit Nokiu, one traju vječno.
      2. Nokia propada iako pravi vrlo trajne mobitele.
      3. Bi li bio uzeo trogodišnju garanciju da ti je digla cijenu mobitela za npr 35%?

    • b16a2 napisao:

      Osim pojeftinjenja robe, jedan od razloga nešto lošije kvalitete je zastarijevanje tehnike. Čemu laptop koji traje barem 10 godina, kad već nakon 4-5 nije u stanju prožvakati pola novih programa i zahtjeva.

  2. neo napisao:

    ja imam hondu accord sa 170000km bez jednog kvara, moj susjed na moru kupio istu takvu čim je izašla 2003 i proveo godinu dana na servisima dok mu nije dpzdlo i prodao ju … svako ljeto kad se vidimo u čudu pita kak ide honda, a meni samo smile na ustima…
    Radi se o tome da osobno loše iskustvo sa jednim proizvodom ne može biti relevantno kao na velikom broju uzoraka ali onom koji prođe neku havariju nikakvi ga testovi ne mogu uvjeriti da je žrtva slučajnosti.

  3. reakcionar napisao:

    Krajnjem potrošaču je vrlo teško prihvatiti jednostavnu istinu da ne želi odvojiti dovoljno novca za kvalitetan proizvod, bilo da se radi o elektronici, medicinskim uslugama, obrazovanju ili hrani.

    • strasilo napisao:

      ovo je u biti najtočniji sažetak
      a ja ću svejedno opet doma slušat o njemačkim motorkama kupljenim prije četerdeset godina koje se tek sada kvare, a ovo plastično sra.je traje par godina
      samo što se za njemačku motorku prije četrdeset godina plaćalo pola godišnje plaće, a za ovu plastičnu danas četvrtina jedne mjesečne

    • Simun napisao:

      Zar nije ovo već raspravljeno na nekom od blogova?

      1. Tržišni sustav ne sprječava formiranje kartela, ali sprječava njihov opstanak
      2. Ako neke firme imaju patente na žarulje onda se ne radi o tržišnom fenomenu nego o državno garantiranom monopolu. 1000 sati je još puno — da sam ja imao taj monopol ja bih ih pravio da traju 10 sati.
      3. Tko je mogao spriječiti Ruse, koji nisu bili pod patentnim zakonima, da istovremeno s trajanjem kartela, a u skopu svog programa “elektrifikacija + industrijalizacija = komunizam”, naprave žarulje koje traju 1000 godina? Možda bi im i komunizam bolje trajao da su to napravili?

  4. neo napisao:

    Ima tu još puno toga, nekad su ljudi imali veš-mašine i televizore po 20 godina i više, i onda tvrde to su bili super proizvoid koji su trajali. Međutim zaboravljaju koliko puta su u tih 20 godina servisirali te sprave.
    Danas kad ti nešto ode i dodje sevriser pa ti bubne cijenu od 200kn samo za dolazak, 500kn za ovaj dio pa još 200kn za onaj dio a mašina košta cca 2500kn… zaključak se nameće sam, baci i kupi novo.
    Nekad su ti strojevi koštali puno i rad je bio jeftiniji i isplatilo se popravljat. Dansa je situacija obrnuta.

  5. vedran2006 napisao:

    imate primjer ford pinto koji je simbol nesigurnog auta, koji ugrožava živote, tada kada je napravljen pokrenuta je regulativa koja je trebala ograničiti proizvođačima da rade loše aute.

    naknadno je utvrđeno da je ford pinto bio zapravo ništa manje siguran prema državnim testovima od kasnije uvedenih automobila.

    To je po meni klasičan primjer kako zapravo pokušaji da se kontrolira kvaliteta proizvoda mimo tržišta vodi u jako loše rezultate i smanjenje kvalitete.

    Tako da ja mislim da ako i neke od optužbi stoje upućene su na krivo mjesto, glavni razlog zašto imamo neke manje kvalitetne proizvode danas, većinom je to mit slažem se no recimo da ima ponešto i istine, zapravo je državna regulativa i kontrola.

    ima izvrstan dokumentarac free to choose, milton friedman, koga zanima na youtube.

  6. Povratni ping: Popis popularnih ekonomskih ideja | Usporedbe

  7. Povratni ping: Koliko para toliko muzike |

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s