Što podučavati u školama?

Skupina ekonomista je nedavno napisala članak u kojem se pitaju “Trebaju li vlasti podučavati samokontrolu?” (misli se na škole) i nalaze da to ne bi bilo zgorega:

However, there is convergent evidence that, independently of cognitive skills, children’s self-control, ie the ability to control their impulses and to delay gratification, is highly important for academic, economic, and health outcomes during adolescence and beyond (Duckworth and Seligman 2005, Sutter et al forthcoming, Moffitt et al 2011). This evidence comes from different fields of the social sciences, including sociology, psychology, and economics. For example, in a study with more than 500 high school children, Sutter et al (forthcoming) find that more patient children are less likely to smoke or consume alcohol, have lower body-mass indexes, save more of their pocket money, and have better grades for conduct at school, compared to their impatient classmates.

Članak je o odnosu suzdržanost-impulzivnost općenito, a ima tu više zanimljivih tema. Recimo, zanimljivo je pitanje o vezi temperamenta i kognitivnih sposobnosti, odnosno mogu li se te dvije stvari razdvojiti.

No, ovog sam se članka sjetio pročitavši da će naš obrazovni sustav uskoro (vrlo malu) djecu učiti da je masturbacija OK stvar. Naime, zajednička tema brojnim točkama tog novog programa je upravo poticanje djece da se odaju svojim impulsima.

Logika ide otprilike ovako: sve što vam nalažu instinkti je prirodno, a sve što je prirodno dobro je i poželjno. Prepustite se.

Ništa lakše. Međutim, suzdržavanje od instantne gratifikacije, iako teško, predstavlja preduvjet za mnoge druge dobre stvari. Na primjer, štednja je odricanje od trenutne potrošnje. Obrazovanje, posebno više, od pojedinca zahtjeva mnogo samokontrole i odricanja. I tako dalje. Spomenuti članak navodi istraživanja koja povezuju suzdržavanje i pozitivne životne ishode.

Pitanje je može li obrazovanje i u kojoj mjeri utjecati na nečiji temperament. Ali čini se izvjesnim da je u rubnim slučajevima kada može, bolje podučavati suzdržanost i samokontrolu nego raspojasanost.

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Što podučavati u školama?

  1. KsdK napisao:

    “Logika ide otprilike ovako: sve što vam nalažu instinkti je prirodno, a sve što je prirodno dobro je i poželjno. Prepustite se.”

    Nevjerojatno je da ljudi prosuđuju moralnost nekog ponašanja (samo) na temelju njegove raširenosti u društvu ili prisutnosti u životinjskom svijetu. Tako su razni seksualni “revolucionari” napravili “istraživanja” prema kojima veliki postotak ljudi uživa u X i na temelju toga zaključili da je X sasvim normalno i korisno. Zapravo da je protivljenje X-u štetno. (Primjerice obitelj je izvor seksualne represije, a seksualna represija je nužno izvor svog zla tako da je potrebno maknut obitelj.) Postoji luda teorija o ekonomskom napretku: kada bi prestali biti ljubomorni i kada bi uništili brak odnosno duge veze, tada bi ljudi slobodno izmjenjivali partnere i isto takvo ponašanje bi onda vrijedilo i za privatno vlasništvo. Nitko ne bi mario za vlasništvo ili svoje partnere, došlo bi do stalnog kruženja ljudi i kapitala i to bi nekako dovelo do napretka (stalna ljubomora i briga oko vlasništva koče to)…

    Većina ljudi ne shvaća o čemu teorije prirodnog prava uopće govore odnosno koja im je ideja; primjerice misle da ako se neka životinjska vrsta upušta u Y onda je “prirodno” i za čovjeka da se upušta u Y, ili ako se nijedna životinjska vrsta ne upušta u Z onda niti Z nije prirodno. No, to što se pčele ili ose ponašaju na određeni način ne znači da bi se i ljudi kao razumne životinje trebali ponašati tako. (Svaka čast bogomoljki, ali ak to neka žena napravi svom partneru neće se nitko divit njenom “prirodnom” ponašanju, zapravo ćemo joj suditi zbog kršenja prirodnih prava – iako možda to nećemo tako nazvati.) Neću ulaziti u druge moralne prosudbe, mislim da je jasno što želim reći.

    Inače, Dalrymple često piše upravo o problemu nedostatka samokontrole i kako je njen nedostatak temelj suvremene društvene patologije.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s