Koje godine je sagrađena autocesta do Splita?

Možete li iz ovog grafikona pogoditi koje godine je dovršena autocesta do Splita?

Jedno od opravdanja za autocestu je bilo da ona puno znači za turizam. Možda. Što se dolazaka i noćenja, uvjerljiviji razlog za njihov rast, kao i kasnije stagniranje, je stanje gospodarstva u zemljama iz kojih turisti dolaze.

Moguće je, naravno, da su ponuđači zahvaljujući autocesti mogli dići cijene, te tako zaraditi više na istom broju noćenja. Grafikon ispod uspoređuje noćenja i prihode. Strelica označava datum završetka autoceste do Splita, 26.06.2005 (prethodno dovršene dionice su puštane u promet po završetku, za datume vidi wiki):

Ne vidimo nikakav nagli skok, brojke nastavljaju rasti po trendu iz prethodnog perioda:

Visoke stope rasta obaju agregata (ukupnih noćenja i ukupnih prihoda) je lakše razumjeti kad se prisjetimo političkih događaja iz predhodnog desetljeća koji su sputavali razvoj turizma. Hrvatska je do 1995. bila dijelom okupirana, a 1999. se još ratovalo na Kosovu.

Ukupno gledano, teško mi je iz priloženog vidjeti utjecaj autoceste bilo na broj noćenja bilo na prihode. To ne znači da ga nije bilo, ali mislim da su drugi faktori (oporavak nakon rata, rast bogatstva istočne Europe) imali veći utjecaj na dobre rezultate.

Za usporedbu, evo kako za period 2002-2010 izgleda statistika iz susjedne Crne Gore. Izgleda da se broj noćenja u tom periodu udvostručio iako nisu imali (i još uvijek nemaju) niti jednu autocestu. Gosti im ne dolaze iz istih zemalja kao nama, ali vidljiv je potpuno isti trend: brz rast u debelim godinama i stagnacija nakon što je nastupila ekonomska kriza.

(Izvori grafikona su hrvatski i crnogorski državni zavodi za statistiku.)

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

8 odgovora na Koje godine je sagrađena autocesta do Splita?

  1. IsakN napisao:

    Piše li da li u statistiku ulaze i domaći turisti ili samo strani?
    Otkako je autoceste puno češće sam na moru za vikend (čak i zimi kad nema snijega i bure). Nekad mi se jednostavno nije dalo ići starom cestom.

    • Nedjeljni Komentar napisao:

      Sva prijavljena noćenja bi trebala ulaziti. Ali možeš provjeriti na DZS.

      Iz posta

      > Moguće je, naravno, da su ponuđači zahvaljujući autocesti mogli dići cijene, te tako zaraditi više na istom broju noćenja.

      Moguće je da su u okolici cijene padale (ne vjerujem da jesu, ali tek kao mogućnost), a da su kod nas padale manje.
      To bi bio dobar primjer kako su autoceste “od državnog interesa” zapravo (uglavnom) tek preferencijalni porezi na turistički sektor.
      I handout za građevinarce. Muka mi je od svega.

  2. Tomislav napisao:

    Hmmm…

    Crna Gora mi nije bas super usporedba cisto zato sto ocekujem da im vecina gostiju dolazi avionom. Hrvati zele primamiti Njemce i Talijane pa se ocekuje da ce do nas doci ili low-cost avionima ili cestama.

    Politicari ce ti uvijek reci “Da cesta nije sagradjena rast bi bio slabiji.” na sto je jako tesko odgovoriti jer je nemoguce provjeriti ovu izjavu.

    Ako cijena benzina nastavi rasti brze od inflacije a place nastave stagnirati ovaj projekt ce izgledat jos gore. Na koliko je godina projicirana otplata investicije? 20-30?

    • Simun napisao:

      Crnogorcima su 30% gostiju Srbi, a 15% Rusi, što su prva dva mjesta u dolascima. Prvi dolaze automobilom, drugi, očito, avionom.

      Politicari ce ti uvijek reci “Da cesta nije sagradjena rast bi bio slabiji.” na sto je jako tesko odgovoriti jer je nemoguce provjeriti ovu izjavu.

      Da. Zato i ne kažem da ovi grafikoni predstavljaju dokaz, jer se takve stvari ne mogu dokazati.

      Što se tiče toga za kad je planirana otplata: za nikad🙂. Gradnja je financirana dijelom kreditima a dijelom iz poreza… krediti se refinanciraju novima, a ni porezi nisu ukinuti.

  3. Povratni ping: Popis popularnih ekonomskih ideja | Usporedbe

  4. Pike napisao:

    Pa kaže Slavko:
    “Pretpostavka je da smo za autoceste prema Rijeci i Dubrovniku potrošili blizu četiri milijarde eura. Autoceste su građene kvalitetno, *ali prometa nema. A promet je razlog da gradite neku dionicu.* Ekonomska računica pokazuje da će trebati godine i godine da bi mogli vratiti uloženo.”

    http://www.banka.hr/hrvatska/linic-o-fiskalizaciji-monetizaciji-obveznicama-proracunu

    • Simun napisao:

      A još je ZG-Ploče ideal isplativosti, tvornica novca, kad se usporedi sa autocestom Mađarska-Bosna, koju se može opisati jedino kao demonstraciju kolektivnog ludila…

      • Kapitalac napisao:

        Nisam siguran je li vlast ikada tvrdila da je autocesta isplativa od samih naplaćenih cestarina. MIslim da su otpočetka tvrdili da će njena korist i isplativost biti vezana za očekivani porast ekonomske aktivnosti, što se nije desilo. Naravno, da bi se učinak svega mogao mjeriti morala bi biti ostvarena socijalistička utopija. 70-ih su Amerikanci nudili izgradnju autoceste Zagreb-Split uz uvjet da im se da koncesija na 20 godina pa politika nije pristala. Pa je i država krenula s izgradnjom, cesta došla do Karlovca tamo stala također iz političkih razloga, i hopla eto ti umjesto toga pruge Beograd-Bar.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s