Tko je javnost?

U današnjem članku “Viši PDV, ali i obvezno rezanje rashoda” (primjetite riječ “obvezno”. Da naslov samo prenosi ono što će Vlada učiniti, bila bi nepotrebna. Naslov zapravo izražava pristanak) novinarka piše:

Kad su pušteni probni baloni o višem PDV-u, nova vlast pažljivo je osluškivala reakcije javnosti. A kad tamo, iznenađenje. Mlak odjek. Zašto ideja o višem poreznom opterećenju nije razbjesnila građane? Zašto je porez koji je najnepravedniji od svih i najviše pogađa upravo najsiromašnije građane dočekan tako blago? Jesmo li konačno postali svjesni toga da je voda došla do grla, pa smo se pomirili s porezom koji ima samo jednu funkciju: popuniti proračunsku rupu? Ili je više svima svejedno?

Samo malo. Kako to mislite mlak odjek? Jedini pozitivni komentari koje sam vidio su od strane HNB-a, koji je dio vlasti a ne dio javnosti. Članci u novinama kroz koje je pušten balon su u kratkom roku natukli stotine mahom negativnih komentara (u Večernjem 1200+). Je li vlast čitala te komentare? Ili je provela anketu na ulici?

Ovim putem se pridružujem Nedjeljnom Komentaru i Cronomy u negativnim reakcijama na dizanje stope PDV-a. Mi vjerojatno nismo ta javnost čije bilo vlast osluškuje, ali ja bih volio znati tko jest.

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

44 odgovora na Tko je javnost?

  1. Berislav Lopac napisao:

    Ja pak smatram da je dizanje stope PDV-a odlična stvar, i možda ne bi bilo loše da se digne i bliže prema 30%. PDV je porez koji izravno potiče proizvodnju a kažnjava potrošnju, a to je ono što nam najviše treba.

    • Kruno napisao:

      Ako je ova izjava šala onda evo smješko🙂
      A ako nije, onda molim objašnjenje oksimorona “poticanje proizvodnje s kojim se kažnjava potrošnja” … Znači proizvoditi nešto što nitko neće kupiti zbog demotiviranosti visokim PDV-om?
      Drugo, na koji način visoki porez potiče proizvodnju?🙂

      • Berislav Lopac napisao:

        Prvo, visina PDV-a ne određuje cijenu — cijenu određuju troškovi proizvodnje i poslovanja, a PDV se obračunava na dodanu vrijednost, odnosno “maržu”. Na taj način meni nije u interesu napuhati konačnu cijenu na recimo 100 kn (osim da sam zaista dodao devet puta više vrijednosti), jer će PDV još znatno povisiti konačnu cijenu. Na taj način se umanjuje opasnost prevelikih cijena koje nitko ne može platiti.

        Važno je ne zaboraviti ovo drugo što sam napisao u komentaru, a to je da podizanje PDV-a samo posebi nije dovoljno, nego ga treba pratiti reorganizacija drugih poreza. Primjerice, sad imamo jako skupu radnu snagu, kod većih netto plaća davanja idu i do 130%; kad bi se to smanjilo, troškovi proizvodnje bi bili manji pa bi time i prodajna cijena mogla biti manja.

        A drugo, PDV plaćaju samo konačni potrošači usluga i proizvoda; svi u lancu proizvodnje poništavaju iznos poreza pretporezom. Tako se potiče to da se kupuje više za ugradnju u proizvode i usluge, a manje za vlastitu potrošnju.

        I za kraj, ne smije se zaboraviti da se PDV ne naplaćuje kod izvoza, tako da se višim PDV-om potiče proizvodnja za izvoz. O tome se može raspravljati, ali ja mislim da bi velika većina domaćih tvrtki trebala dobro razmisliti o izvozu, pogotovo kad uđemo u EU.

        • Simun napisao:

          Berislave, pišeš kao da je proizvodnja sama sebi svrha. Proizvodnja bez potrošnje je glupost. PDV diže cijene krajnjim kupcima i tako smanjuje potražnju, ali zapravo je svejedno što radi agregatnoj potražnji. PDV pljačka potrošačima pošteno zarađeni novac. Veći PDV, veća pljačka.

          • Berislav Lopac napisao:

            Hahahaha ajme stvarno si me nasmijao. To se onda svakako može reći za svaki porez, defintivno su pljačka i porez na dobit, i porez na dohodak, pa zamisli i prirez! Ali da, jedino je PDV pljačka jer ga proizvođači ne moraju plaćati… Šimune, da nam ne postaješ socijalist??😀

            Mislim ozbiljno, PDV ne smanjuje potrošnju. Da, on na površini gledano podiže konačnu maloprodajnu cijenu, ali nikako nije jedini faktor u formiranju cijene; daleko veći faktor su troškovi poslovanja i nabave materijala, koje on ustvari smanjuje jer ga proizvođač ne treba plaćati (prebija se). Dobrom reformom cijelog poreznog sustava (prije svega smanjenjem opterećenja na plaće) smanjuje se temeljna cijena proizvoda, pa porez ne utječe u prevelikoj mjeri.

            Naravno, ako ta reforma izostane cijene će porasti i onda su svi prigovori potpuno na mjestu. Ali ako se to dogodi imat ćemo daleko većih problema nego što je cijena kruha i cipela.

            • Kruno napisao:

              Zar je uopće realno očekivati da će se smanjiti opterećenje na rad?🙂
              Mislim da i tebe to muči ceteris paribus kada govoriš o pozitivnosti podizanja PDV-a. Upravo kompleksnost sistema umanjuje vjerojatnost da će ta akcija na kraju imati pozitivan outcome. Kratkoročno, svakako će državna blagajna imati najveću korist, a od toga nitko od nas ponaosob nema nikakve koristi.

              • Berislav Lopac napisao:

                Gle, ovdje govorimo o dvije različite stvari: onome što bi se moglo dogoditi, i ono što ćese dogoditi. Mi možemo o prvome pričati do besvijesti, ali jedino što je bitno je ovo drugo.

                Kao što sam već iks puta rekao, pojedinačne promjene nemaju smisla ako nisu dio veće reforme, i ako do nje dođe onda sve ide u kurac. Ali dok se to ne dogodi ne možemo reagirati na svaki potez kao da unaprijed znamo kamo vodi i što će se iz njega izroditi. Kratkoročno, kad kupim nešto u dućanu vlasnik dućana od toga ima korist a ja gubitak; trebam li zbog toga prosvjedovati pred dućanom ili nešto?

                Mislim da ću ovdje podvući crtu pod ovu diskusiju. Nije na meni da ti objašnjavam temeljne stvari, it’s your funeral. A ja imam pametnijeg posla, moram ići kopati po kontejnerima.

                • Kruno napisao:

                  Sorry nisam odmah skužio da govoriš o “onome što će se dogoditi”.
                  U tom slučaju daljnja diskusija nema smisla.
                  Sretno kopanje po kontejnerima. Ja sam preko granice u šopingu.

        • Kruno napisao:

          Ovo je oksimoron.

  2. cronomy napisao:

    Ja baš i nemam negativnu reakciju na podizanje PDVa. Ali, također, ne smatram da je odlična stvar jer je sadašnji porezni teret prilično velik za Hrvatsku. Nažalost, jednom kad se podigne porez vrlo teško i sporo se političari odlučuju na njegovo snižavanje.

    Jednostavno mislim da nije prioritet ili riješenje u javnim financijama te nije reforma. Taj potez je mogla i bilo koja druga Vlada povući. Ništa revolucionarno. Neka ga podignu, ali neka se maknu brzo od te teme i nastave sa reformom rashodovne strane. Tu je srž problema.

    Evo pitanje za Linića. Koja je zemlja primarno povećanjem PDVa (ili sličnog potrošačkog poreza) dobila povjerenje poduzetnika, potrošača i (stranih) tržišta kapitala u ozbiljnost i uspjeh fiskalne prilagodbe?

    @BL Sama najava povećanja PDVa dovesti će do početnog povećanja potrošnje jer će ljudi i trgovci nastojati izbjeći veće stope PDVa. To ovako u kratkom roku.

    • Berislav Lopac napisao:

      Da, to se slažem. Ali dugoročno je to svakako dobra stvar, s tim da je naravno treba pratiti poreznom reformom na drugim mjestima. S PDV-om je dobra stvar da ga se ne mora ni dirnuti u reformi, upitna je samo njegova visina, no treba iz temelja reorganizirati sve ostale poreze i namete, od parafiskalnih preko poreza na nekretnine i kapitalnu dobit do dobiti i dohotka.

      • vedran napisao:

        @Berislave

        čista logička igrica.
        Ako je veći PDV bolji onda bi to moralo značiti da je PDV od 100% idealan, a 0% najgori mogući scenarij. jer su u tim slučajevima pozitivni efekti koje navodiš maksimalni, a negativni minimalni (100%) ili obratno (0%)
        Kad malo razmisliš vidjet ćeš da to nema veze s ničim i da si u krivu, vrlo vjerojatno imaš neku grešku u logici. Programer si znat ćeš što to znači, ako neznaš znači da ćeš imati syntax error u izvođenju programa.

        Ako pak nije tako nego postoji neka idealana razina PDV-a, onda zašto je ne bi netko izračunao i da svršimo više s tim, nek imamo “idealni” PDV. Pa valjda ima netko toliko pametan u vladi?
        u oba slučaja tvoje tvrdnje su inherentno pogrešne ma kako ti se logične činile svaka za sebe.

        ekonomski sustav je previše kompleksan da bi se mogao tako pojednostavljeno promatrati svaki efekt za sebe.

  3. cronomy napisao:

    P.S. Ono na što bi imao jasnu negativnu reakciju i što se čini izglednim je uvođenje međustopa za PDV, što je nekorisno i u biti u suprotnosti sa svrhom PDVa.

  4. Kruno napisao:

    @Šimun,
    mislim da je novinarka aludirala na izostanak masovnih prosvjeda – iz toga proizlazi kategorija “mlako”.

    • Simun napisao:

      Onda vlast može slobodno objaviti rat Mozambiku, neće ni to izvesti ljude na ulice (barem ako ne počnemo gubiti). Ne može jedini način komunikacije s Vladom biti izlazak na ulice. Neće im se svidjeti ako to stvarno bude tako.

      • Berislav Lopac napisao:

        E moj Šimune, to ti zorno pokazuje kako funkcioniraju domaći novinari. Ništa nije bitno dok se ne pale auti i ljudi mlate po ulicama. Sve mora biti “senzacionalno”, “revolucionarno” itd…

      • Kruno napisao:

        Ja ne očekujem od sunarodnjaka ikakav otpor. Pače, mislim da nam je u genima submisivnost što se vidi po tipu vlasti koju stalno izabiremo. Većina sunarodnjaka su obični nepromišljeni ziheraši kojima plasirani klišeji gotovo momentalno postaju modus operandi – nepokolebljiva vjera u vlast, pad IQ-a na spomen povećanja poreza ili povećanje poreza u funkciji rezanja troškova (ili stezanja remena), punjenje državnog proračuna je važnije od punjenja osobnog proračuna i slične apsurdne kolektivne težnje od kojih mi se diže želudac.

        • Berislav Lopac napisao:

          U pravu si da su većina ovce, ali ne brini, doći će do prosvjeda čim ih netko uspije uvjeriti da im netko dira u njihova “vjekovna prava”. Srećom, situacija zadnjih godina je većini pokazala da ne postoji nikakva sigurnost ni u čemu, pa su ili inertni ili su se posvetili tome da zarade koju kunu (pa makar i kopanjem po kontejnerima). A oni koji su dosad bili najglasniji u svim prosjedima — državni službenici — sjede kao grlice i čekaju da vide hoće li ih smjena vlasti nogirati s posla; čim se (ako se) uvjere da su i dalje sigurni ko lički medo evo njih opet na ulicama…

          • Kruno napisao:

            Dobra opservacija, barem što se tiče klasifikacije prosvjednika. Prosvjedovali su oni kojima su na bilo koji način bila ugrožena socijalna prava.
            Ipak, socijalna sigurnost je još uvijek previsoka. Vlast (i bivša i sadašnja) to zna i postupa prosocijalno jer ne želi grčki prosvjednički scenarij. Stoga opet šablonsko preraspodjeljivanje, ovaj puta nova vlast “zna bolje” od prethodne, ali sve je to ista metodologija. Nitko ne razmišlja o slijedećem:
            Ja bih osobno volio da je socijalna sigurnost vrlo mala, da se ljude umjesto na eskivažu motivira na rad i poduzimanje – a sve za vlastito dobro.

            • Berislav Lopac napisao:

              E pa ovo moram komentirati — ja tebe stvarno ne kužim. Napišeš ovo što si napisao, a gore se buniš protiv povećanja PDV-a… I onda meni veliš da sam oksi!😉

              • Siniša napisao:

                Hmmm…ovaj, kako je zalaganje za smanjenje socijalnih prava u suprotnosti sa protivljenjem povećanju PDV-a?

              • Kruno napisao:

                Vidim da me ne kužiš. “To što sam napisao” bilo vrlo kritično prema vlasti i socijalnoj politici, a ne afirmativno kao što si shvatio. Logično je da si nakon toga zaključio da se radi o oksimoronu.

                • Berislav Lopac napisao:

                  Ahhhh, pa ti si kritičan prema vlasti općenito? Anarhist, je l’? Pa što ne kažeš, sad mi je sve jasnije! ROFLMAOSTC

                  Ma naravno da je bilo kritično, ali oksimoron je u tome da s jedne strane pljuješ viši PDV zbog podizanja cijena, a s druge kažeš da treba poticati poduzetništvo — a viši PDV upravo to radii.

                  Šalu na stranu, shvatio sam tvoju poziciju. U suštini imamo vrlo slične stavove prema smjeru u kojem bi trebalo ići legislativno okruženje; razlika je u tome što ti nemaš baš nekog pojma o realnom funkcioniranju ekonomije. Cool. Have a nice life.

                  • Kruno napisao:

                    Ja sam liberal.
                    Pod “vlastito dobro” ja sam mislio na stvaranje osobnog kapitala i viška novca za potrošnju po osobnim preferencijama. S obzirom na tvoj komentar vidljivo je da uopće ne shvaćaš moju poziciju. “Post festum” sarkazam i dijeljenje lekcija nema smisla jer činjenicu nisi apsolvirao. Ali nema veze, ionako je cijela diskusija očito samo povod za summoning američkih doskočica. Fora, nema kaj! Zar nisi rekao maloprije da imaš nekog pametnijeg posla? Cya🙂

                    • Berislav Lopac napisao:

                      Trebali bismo na kavu jedan dan.😉

                    • Kruno napisao:

                      Sad si me zeznuo! Iskoristio si maksimalan broj threadova u postu pa ću morat ispast neozbiljan i odgovorit sam sebi!🙂
                      Može kava, ali iza 8.1.2012, radim neki posao u fušu (DA DRŽAVO! U FUŠU! JER DA OTVORIM FIRMU PROPO BIH ODMAH ZBOG TVOJE OTIMAČINE!) pa sam do tada zauzet.

                    • Berislav Lopac napisao:

                      Najbolje da mi se javiš direktno da ne silujemo više ove komentare ovdje (Šimune, uvedi Disqus, život će ti biti puno lakši!🙂 ). Možeš preko sajta, ili mailom na ime at prezime točka net.

  5. Nedjeljni Komentar napisao:

    Pročitao sam sve post i sve dosadašnje komentare (druga je stvar da li sam ih razumio).
    U nedavnim postovima sam napisao da smatram da je povećanje PDV-a prelijevanje iz šupljeg u prazno (kao, nekima drugima će smanjiti neke druge poreze, što je tek još više pimplanja i još veći problemi).
    Sad ću ukratko ponoviti što sam rekao i objasnio u svojim postovima, a možda dodati koji novi argument.
    1. PDV kod siromašnijih (tj. mislim na one kojima ne ostane da znatno štede, a to je barem 50% građana) smanjuje potražnju. Ako mi je domaćinstvo prije trošilo 90% primanja, od (pojednostavljeno) 1100 kuna potrošio sam 1000, a štedio 100. Ako PDV poraste 3%, trošit ću 1030, a štedjeti 70 (i na to dobiti manje kamate, i biti nervozniji u vezi budućnosti, tako da ću zapravo možda smanjiti potrošnju na 1000, tj. zapravo oko 970 “po starom”).
    E sad mogu firme povećati proizvodnju koliko hoće, potrošnja neće rasti.
    2. Što viši PDV, to veći poticaj za izbjegavanje PDV-a i kupovanje u inozemstvu.
    3. Namjera vlade je da rastereti ulaznu cijenu rada. To se meni čini kao glupost. Ako (koristim isti primjer kao gore) mi je neto plaća 1200, a nakon “opterećenja” dobijem 1100 na ruke, sad će genijalci u vladi naštimati da dobijem recimo 1130, a istovremeno ću zbog većeg PDV-a trošiti 1030. Nikud-nikam. A pravi efekti bit će još gori.
    4. Jučer sam u ovom postu (na dnu) stavio link (vidi ispod) k članku dr. Ott u kojem ona kaže da samo kad bi država prikupila sve poreze koji nisu uplaćeni, PDV uopće ne bi trebalo dizati. Toliko o potrebi i korisnosti dizanja PDV-a… Potrebe uopće nema (a za početak sam sam prošao kroz državni proračun, ima više od 10 milijardi kuna trškova koji se mogu i trebaju srezati).
    5. PDV će smanjiti potrošnju i prva će na udar doći maloprodaja i trgovački centri. Nakon kvartala ili dva, ljudi će se “naviknuti” i postati manje osjetljivi, ali u međuvremenu gospodarstvo će i dalje biti loše, a raspoloživog novca će biti manje, tako da se potrošnja neće oporaviti, a dotad bi nam mogao biti srušen rejting, što će stvoriti još manju potrošnju.
    6. Da SDZ nije toliko “ekonomski korektan”, mogli su naplatiti porezni dug i/ili smanjiti potrošnju. Ovako se lijepo neće nikome zamjeriti, ali će uništiti gospodarstvo. Usput, prije nekoliko mjeseci napisao sam post o prioritetima proračunske štednje (kako ih vide građani) i iz njega se vidi (barem ja vidim) da:
    a) građani nemaju pojma što govore: recimo prioritet bi bile povlaštene mirovine koje u velikoj slici uopće nisu važne (a što je zanimljivo, one su zbog PR vrijednosti upravo jedan od prioriteta nove vlade).
    b) tragedy of commons: svi bi samo sjekli novac koji se troši na druge

    Prije slijedeće turističke sezone vidjet ćemo tko je bio u pravu🙂

    Link k članku dr. Ott:
    http://nedjeljnikomentar.wordpress.com/2011/12/28/dobar-materijal-za-razmisljanje-na-stranicama-instituta-za-javne-financije-ijf/
    Na čemu štedjeti:
    http://nedjeljnikomentar.wordpress.com/2011/02/25/reliquiae-reliquiarum-croatiae/

  6. Neo napisao:

    Postoji granica dokud se mogu dizati porezi. Visoki porezi potiču crno i sivo tržište (vidi cigarete- gdje onda država troši ogromna sredtva da bi to suzbila), šverc i korupciju i na kraju smanjenje a ne povećanje prihoda središnje države.
    Moje osobno mišljenje da je krajnja gornja granica 20% za neke proizvode a za većinu oko 15%. Negdje sam naletio i na grafove koji to dokazuju pa ako ih nađem stavit ću link.
    Dakle povećanjem PDV na 25, a sad se već spominje i 26% (valjda zbog ‘blage reakcije javnosti’) biti će samo zabijanje čavla u lijes. Smanjit će potrošnju smanjit će prihode države i gap u budžetu će opet biti isti ako ne i veći.
    Dodatni problem je naplata PDV-a koju je genijalno osmislio Škegro, a to je da se PDV MORA platiti do kraja mjeseca naplatio ti svoju robu(uslugu) ili ne. To je najveći generator nelikvidnosti i neplaćanja u RH.

    • Siniša napisao:

      Slažem se. Zapravo naplata PDV-a po fakturiranom iznosu je uz akontacije poreza najveće pojedinačno zlo hrvatske fiskalne politike. Uvođenje flat tax-a po realiziranim tj. naplaćenim iznosima i bez nekog smanjenja poreznih stopa bilo bi veliko olakšanje ukupnoj ekonomiji.

      Ali taj film nećemo gledati jer su ministri financija alergični na njega. Jednom prilikom su Šukera pitali zašto ne promjeni način naplate s fakturiranog na realizirani iznos. On je skočio kao oparen s komentarom “pa onda se neće puniti proračun…”.

      Ne vjerujem da Linić misli drugačije.

      Što opet govori u prilog tome da je državi proračun prioritet, a da li firme propadaju zbog fiskalnih i regulativnih igrarija nikoga nije briga – dokle god su privatne.

      • Berislav Lopac napisao:

        Evo opet ste me ponukali na odgovor, ali sad ručam pa mogu…🙂

        Dakle, prvo, da to riješimo — potpuno se slažem s ovime: “Uvođenje flat tax-a po realiziranim tj. naplaćenim iznosima i bez nekog smanjenja poreznih stopa bilo bi veliko olakšanje ukupnoj ekonomiji.” Međutim, taj potez sam po sebi može donijeti puno više problema ako se uz njega ne izmijene neki drugi propisi, konkretno pravila knjiženja faktura u prihode odnosno troškove (inače bi bilo vrlo lako prebacivanje dobiti i gubitka među povezanim tvrtkama kroz fiktivne, nikad naplaćene fakture).

        Drugo: ni ne pada mi na pamet misliti da znam koje rješenje je najbolje. Znam samo da je sustav vrlo kompleksan i da se dovođenjem mungosa može napraviti sranje ako se dobro ne poznaju sve interakcije.

        I treće: Smeta me što svi u ovim komentarima u startu pretpostavljaju da nova vlada i ministri razmišljaju jednako kao i stari. Sasvim je lako moguće da je tako, ali ja se držim one da je svatko nevin dok mu se ne dokaže suprotno, i da im treba pustiti da se pokaže kakvi su zaista, i tek onda ocjenjivati. Sve ostalo je potpuna suprotnost liberalizma za koji se svi tako zalažete (“ako on ne deklarira da ima isti stav kao i ja, onda znači da misli suprotno i da se od njega ne može očekivati ništa dobro”). Iskreno, malo mi fali da zbog ovakvih stavova makne ovaj blog iz RSS readera, što bi mi bilo vrlo žao.

        • Siniša napisao:

          Berislave, ako se slažeš sa mnom da bi bilo dobro primijeniti flat tax po realizaciji uz komentar da je potrebno promijeniti i neke dodatne propise, ja tu zaista ne vidim problem. S obzirom da imaš uvid u problematiku osjećaj se slobodnim predložiti konkretne izmjene. Ja sam za.

          Drugo, ako mi pokušavaš reći da je najbolje ne ići u nikakve izmjene jer to komplicira stvari, tu ću se oštro usprotiviti. Ljudi skloni statusu quo često potežu taj argument da bi spriječili promjene. Promjene fiskalnog sustava koje sam spomenuo predstavljaju pojednostavljenje u odnosu na sadašnju situaciju, a s obzirom na to da idu realizirane iznose, olakšale bi opstanak firmama u uvjetima općeg neplaćanja kakav postoji kod nas.

          Treće, kompleksnost sustava proizlazi iz sklonosti ekonomskom intervencionizmu. Intervencionisti gledaju ekonomiju kao sustav sa brojnim parametrima po kojima oni mogu prčkati. S obzirom da su interakcije među ekonomskim subjektima kompleksne, onda je i teško predvidjeti kakve će točno posljedice izazvati ta petljanja, pa onda nekako sve postane “komplicirano”. Situacija je potpuno drugačija. Ekonomija je samoregulirajući sustav koji najbolje funckionira bez državnog intervencionizma. I svako pojednostavljenje nabujalog birokratskog čudovišta je dobra i pozitivna stvar. Godine života u jugo-socijalizmu kao i dva desetljeća ovog (kako ga Lesar naziva) “neoliberalizma” dovoljna su mi potvrda da je to tako. Slobodno me pokušaj uvjeriti u suprotno.

          Četvrto, slobodno zauzimanje stavova o problemima koji me okružuju spada u moja (i tvoja i svačija) prirodna prava. To uključuje i stav da su neka rješenja bolja od drugih. To uključuje i stav o tome da su neka rješenja najbolja. Nikakav Dragi Vođa ili Naša Stranka ili bilo kakav drugi kolektivitet mi to neće oduzeti. Niti ću ja to pokušati oduzeti ikome drugome. Ne sviđa ti se to? Iskreno, baš me briga. Žao mi je što to možda zvuči grubo i nije mi nikakva namjera uvrijediti tebe ili bilo koga drugoga, ali osjećam se dužnim reći kako stvari stoje.

          Peto, što se tiče stare i nove vlade ne vidim problem. Oni će dobiti šansu provesti svoj program bez obzira imao ja o tome pozitivno ili negativno mišljenje. Dobit će ga zato jer su zasluženo pobijedili na izborima i sad su na vlasti. I da ja zaista vjerujem da nema bitne razlike između Kukuriku koalicije i HDZ-a. Svjetonazor im je vrlo sličan, a sličan svjetonazor dovodi do sličnih rezultata. Razlike među njima su više kozmetičke (jedni su kao crveni a drugi su kao crni, jedni su kao ljevica a drugi su kao desnica) i svode se na pitanje da li smo pobijedili ili izgubili u 2. svjetskom ratu. Ali po pitanju ekonomije i organizacije države i društva funkcioniraju skoro identično. Razlika je samo u taktici. Ako ti se ne sviđa činjenica da o tome imam stav i da ga javno iskazujem, vidi točku četiri.

          Eto, nadam se da nećeš maknuti ovaj blog iz RSS i da ćemo komunicirati i dalje.

          Lijepi pozdrav

  7. Pike napisao:

    I političari su poduzetnici na neki način, poduzetnici javnog mijenja. Zato i postoje te tehnike puštanja informacija u javnost gdje prvo netko nebitan bubne nešto novinaru pa gledaju reakcije. Ako su pozitivne detalje iznose utjecajnije glavonje, a ako su negativne vrh objavi da su to zlonamjerne špekulacije i da oni to ne bi nikad…🙂

    Rekao bih da su u ovom slučaju u pravu. Nije slučajno da se takvi potezi uvijek preporučuju na početku mandata, tada vlast ima najveći legitimitet i mogu proći stvari koje im u trećoj godini mandata vjerojatno ne bi. Vidiš da i na ovom blogu koji je debelo natprosječno liberalan u odnosu na ostatak populacije “postoji razumijevanje” za ovakve poteze.
    Meni kao i vjerojatno tebi iz više “austrijske perspektive” je ako ne već potpuno irelevantno da li je nova vlast ista kao prijašnja i kakve namjere ima, ali sigurno nije fundamentalni problem. Dok mi to vidimo kao problem ekonomske kalkulacije i disperziranog znanja u društvu za nekog drugog je to “pa dajmo im šansu, možda stvarno žele nešto napraviti, što ste tako ideološki zadrti”. I ne vrijedi ti puno što si ti u pravu, a svi oni nisu jer to nije pitanje tko je u pravu nego tko ima politički legitimitet u društvu.
    Velikoj većini ljudi nije jasno da državu koju vode Isus i apostoli i koja troši 60% BDPa i ima regulatorni okvir s kojim se može popuniti knjižnica ne može ni približno biti uspješna kao država koja troši 10% BDPa, regulativa stane u tri knjige, koja samo striktno poštuje privatno vlasništvo i vode je maloumni idioti.

  8. Nedjeljni Komentar napisao:

    Samo bih želio dodati link k starijem članku (iz 2007.) jednog od pobornika većeg PDV-a (kako bih pružio dodatne argumente *protiv* svog vlastitog stajališta). Kad sam pisao poduži komentar gore nisam se mogao sjetiti čiji sam to stav u korist višeg PDV-a čitao prije par mjeseci. Guste Santini: Zašto povećati PDV:
    http://www.rifin.com/za-to-se-zalagati/231-zato-poveati-pdv
    Za one kojima je lijeno čitati, g. Santini vjeruje da bi veći PDV imao isti utjecaj kao neizravna devalvacija kune (!), a da bi manje opterećenje rada smanjilo rad na crno (zanimljivo kako ne spominje da bi veći PDV povećao rad na crno). Sve u svemu, previše muljanja i kompliciranja i “finog tuning-a”.
    Kad su nas u školi podučavali kako filozofi-kraljevi sofisticiranim fiskalnim i monetarnim mjerama mogu stvoriti idealno društvo, mislio sam da je to moguće (komplicirane formule i analize ulijevale su strahopoštovanje). Sad mi se čini da je očigledno je da nemaju pojma što rade.

  9. Povratni ping: Što misli porezni stručnjak o novim porezima « Nedjeljni Komentar

  10. Povratni ping: Što misli porezni stručnjak o novim porezima | Intelektualac

Odgovori

