Isplativost autoceste A5

Koridor Vc je kao i svi paneuropski koridori, centralno isplaniran. Odmah vam je jasno i što ja mislim o tome. Netko je zamislio da treba povezati Budimpeštu i Ploče (tko, zašto?) i to se sad provodi. Dio koji prolazi kroz Hrvatsku se zove autocesta A5 i prikazan je na gornjoj slici. Netko se potrudio i napisao za Wikipediju opsežan članak o A5.

Prema Wikipediji, na A5 je do sada potrošeno oko 3,5 milijardi kuna (skoro 500 milijuna eura). Ovo pišem zbog sljedeće cca tri milijarde koje tek mislimo potrošiti. Možda, ako dovoljno ljudi shvati da to nema smisla, odustanemo od gradnje. Vremena nema baš puno, upravo se zatvara financijska konstrukcija (čitaj: diže kredit) i počinju graditi dvije kratke, ali vrlo skupe (mostovi) dionice, označene crvenom na gornjoj slici.

Da to treba zaustaviti, mislim da je jasno iz performansi do sada sagrađenog. Zapravo, pogledajmo prvo što je bilo očekivano prije početka gradnje. Samu studiju opravdanosti autoceste A5 nisam uspio naći online, ali našao sam prezentacije sa međunarodne znanstvene konferencije o koridoru. Tamo su ih držali ljudi iz IGH, a IGH je radio i studiju. Ne mogu kopirati samo tekst, pa evo par upucanih ekrana:

Zanimljivo je da je IGH procijenio troškove dionice Osijek-Sredanci na 180 milijuna eura, a potrošeno je oko 500 milijuna. Pogledajmo i kako je prošlo njihovo drugo predviđanje, ono o prometu budućom autocestom (dionica Osijek-Sredanci je dovršena u četvrtom mjesecu 2009):

2011 još nije gotova, ali postoje mjesečni podaci. Tako mediji prenose:

Prema podacima HAC-a, u siječnju je na A5 zabilježeno 42.800, u veljači 42.600, u ožujku 52.100, u travnju 56.100, u svibnju 56.790, u lipnju 56.850, a u srpnju 64.150 prolazaka, čime ih je u prvih sedam mjeseci 2011. na Slavonici ukupno zabilježeno 371.400

Prvih sedam mjeseci je imalo 212 dana, pa 371.400 / 212 = 1.752 dnevno. Pad u odnosu na prošlu godinu ili nekakva izražena sezonalnost gdje se A5 koristi ponajviše zimi? Nebitno, zaokružimo na više. Primjetite da su iz IGH procijenili (planirali) da će PGDP 2010 biti između 9.995 i 15.769 vozila. Očito je da ni uz gledanje samo najboljeg ljetnog mjeseca ne možemo prebaciti 30% toga.

Da stavim ove brojke u kontekst, žrtvovao sam se za znanost i brojao kroz prozor 15 minuta promet na jednoj sporednoj ulici u zagrebačkom kvartu Jarunu. Između 19:10 i 19:25 njome je prošlo 47 automobila (i jedan pauk sa plijenom, velikodušno sam brojao samo pauk). Vjerujte mi na riječ da je ulica stvarno sporedna. Dijelom je bila i zakrčena, u jednom trenutku netko je parkirao u jednoj traci, upalio sva četiri i ostao tako do kraja mog brojanja. Ako tih 15 minuta ekstrapoliramo, dobijemo 47 * 4 = 188 automobila u satu. Recimo da se noću nitko ne vozi i da taj “intenzivni” promet na jednoj i pol traci traje deset sati dnevno i imamo dnevni promet od 1.880. Empirijski sam dokazao, dakle, da 2.000 automobila dnevno bez problema prolazi po dvotračnoj cesti koja je napola zatvorena.

A u Slavoniji smo sagradili četiri trake, plus zaustavne i sve ostalo.

Nakon svih ovih brojki, složiti ćete se da je A5 bila pogreška. Velika, spektakularna. Sagradili smo spomenik borbi jednog malog naroda protiv štedljivosti. No dobro, što je tu je. Naučili smo lekciju, nećemo nikad više, je li tako?

Ne baš.

U veljači ove godine, pišu novine:

Sabor: Gradit će se autocesta na koridoru Vc vrijedna 131,5 milijuna eura

Svi saborski klubovi podržali su danas potvrđivanje Ugovora o jamstvu između Hrvatske i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) za projekt dovršetka koridora Vc, odnosno za izgradnju dionica uz sjevernu i južnu granicu sa Bosnom i Hercegovinom.

“Da bi koridor Vc u cijelosti funkcionirao, moramo ga izgraditi i u ostalim dionicama”, rekao je Vladimir Šeks (HDZ) i izvijestio kako je riješeno i financiranje mosta preko Drave kod Osijeka, koji će, kako je rekao, biti jedan od najljepših u Hrvatskoj, “kao onaj kod San Francisca”, a gradnja će početi u travnju.

Potvrđivanje ugovora podržao je i SDP, u čije je ime Zvonimir Mršić izrazio zadovoljstvo uvjetima zajma, posebno što se taj koridor nalazi u kontinentalnom dijelu zemlje, koji je do sada, rekao je, uglavnom zaostajao za onim prema jugu. Prigovorio je, ipak, što država na isti način ne prilazi i gradnji željezničkog koridora Vc

Treba primjetiti dvije stvari. Prvo, svi klubovi su podržali nastavak gradnje. Cijeli Sabor nam radi o glavi.

Drugo, Vladimir Šeks je ponovio ono što pobornici nastavka gradnje ponavljaju svako malo, a to je da će A5 zaživjeti tek kad se dovrši. Međutim, ako pogledate trenutni promet (vidi sliku dolje), vidjeti ćete da promet prema Bosni iz Mađarske koji bi autocesta trebala preuzeti trenutno uopće ne postoji. Štoviše, A5 nije preuzela ni sav unutarhrvatski promet na svojoj trasi. Ljudima je jeftinije ići starom cestom, normalno.

Što se tiče troškova, završetak A5 znači barem još dvije milijarde kuna. Spomenutih 130 milijuna eura je za spajanje sa bosanskom granicom, most na Dravi je još 150 milijuna, a od Drave do Mađarske će isto nešto koštati. Podsjećam da je pelješki most procjenjen na 300-tinjak milijuna eura. Ovdje je dobar članak o tome kako je to besmislen projekt. Zašto oporbi smeta pelješki most a ne smeta jednako besmisleno trošenje u Slavoniji? Čak filozofiraju da bi trebalo i paralelno ulagati i u željeznicu na istom koridoru. Svašta.

Najpametniji potez u ovom trenutku je potpuno zaustaviti gradnju. Ako u europskom komitetu koji je odlučio da treba graditi taj koridor i dalje misle tako, onda neka ga oni plate. Trenutno ga stranci kreditiraju, a složiti ćemo se da – nije isto.

Promet na cestama u 2010. Izvor je http://www.hrvatske-ceste.hr/brojenje-prometa.htm

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

28 odgovora na Isplativost autoceste A5

  1. Pike napisao:

    “Najpametniji potez u ovom trenutku je potpuno zaustaviti gradnju.”

    Eeeej-men for det.
    …ali što ti znaš, ti si samo liberal koji ne razumije ekonomiju, mudro bi dodali neki😉

  2. Berislav Lopac napisao:

    Meni nikako nije jasno zašto je sad usko grlo prema moru na Lučkom, umjesto da se izgradi autocesta od Siska (odnosno Ivanića, a zašto ne i od Virovitice ili Bjelovara) negdje do Tušilovića?

  3. Nedjeljni Komentar napisao:

    Odličan članak, možda se netko s “motorkom” sjeti te ceste kad bude došlo vrijeme za rezanje nakon što opozicija dođe na vlast. Ali naravno bit će teškog cmizdrenja kako se Slavonija diskriminira, pa da bude ravnopravno hajedmo otkazati i Pelješki most i još par drugih projekta na sjeverozapadu zemlje da svi budu ravnopravni…. I guverner Christie je lijepo otkazao Hudson Train Tunnel (svaka mu čast), a iako je dosta novca već utrošeno kao sunk cost, barem nije NJ uvalio u dodatni dug.
    ROI od 6,81% je sigurno napuhan a troškovi već probijaju plafon, tako da je gotovo sigurno da je to bacanje novca. Kod nas je nenormalno normalno, tako da se ne nadam ničem dobrom…

    P.S.
    Dobar eksperiment s brojanjem prometa!
    San Francisco? LOL! We got the looks, we just need the bay!

    • Simun napisao:

      Povrat od 6,81%, čak i ako dozvolimo da je korektno izračunat, što nisam provjeravao, je čista fikcija s obzirom na to da su troškovi na kraju ispali 3 puta veći od očekivanih a promet 30% očekivanog. Još jedna demonstracija da je loše vjerovati stručnjacima i njihovim studijama opravdanosti.

  4. Neo napisao:

    Iz nekog ,građanima neobjašnjivog razloga, hravtski političari su umislili da su autoceste magnet za birače. Zato su spremni lažirati ekomonske studije i gurajuti te projekte do iznemoglosti.
    Treba napomenuti da su autocete (hac I arz) u ovom trenutku opterećene sa 20mlrd kredita, istovremno prihodi su im cca 2mlrd goišnje plus nešto manje od 2mlrd koje dobiju kroz gorivo.
    Iz aviona je vidljivo da bi praktički trebale u stečaj

  5. Darko napisao:

    Je li pogreška u predzadnjem odlomku: “Podsjećam da je pelješki most procjenjen na 300-tinjak milijardi eura.”? Možda 300 mil EUR (odnosno, prema procjenama iz članka koji ste naveli će biti 700 mil EUR tj. 5 mlrd kn).

  6. Kruno napisao:

    Zapravo postoji i dodatni nivo apsurdnosti ove investicije o kojem Šime nisi ni riječi rekao, a trebao si, sram te bilo zbog tog propusta (;))*, a to je da iza bosanske granice nema ni metra autoputa u smjeru Ploča, pače radi se o teritoriju srpske krajine, a tamo se neće gradit nikakav autoput u svrhu hrvatskog višeg cilja prebacivanja mađarskih tranzita prema Pločama, bila to luka ili turistička destinacija. Znači investiramo u neki kvazi koridor, neku ostavštinu vjerojatno zatvorenog hadezeovca, a projekt takvih razmjera je jednostavno nemoguće zaustavit. Možemo samo gledat i plakat se za našim novcima. Podijelite sumu investicije sa brojem zaposlenih (isključite neproduktivni državno-gradski aparat) pa pogledajte s koliko sudjelujemo per-capita u tom cirkusu.

    *smajli u zagradi

    • Simun napisao:

      Meni uopće nije jasno što je to u Pločama tako vrijedno da treba potrošiti milijarde na probijanje cesta kroz bosanske planine. Da, slažem se da FBiH i RS neće svoj dio napraviti još barem 20 godina.

  7. BluesBoy napisao:

    Oni se vode po onoj: If you build it, they will come. Mada mi se vise cini da je gradnja tih autocesta
    jedna od preostalih prilika za kradju novaca. Da li je bilo koja dionica kostala koliko je planirano ?
    Mene zanima koja je isplativost nastavka A1. Dionica Ravca-Vrgorac je kostala 1.1 milijardi kuna, cestarina za tu dionicu je 4kn, koliko automobila treba proci samo da se to isplati ? Zaokruzimo na 250 mil. dakle 125 mil u u jednom i drugom smjeru. Sumnjam da ce onuda proci i 2 mil. vozila godisnje.

    • Simun napisao:

      “Oni se vode po onoj: If you build it, they will come”

      To je riskiranje, a posao države nije riskiranje, to je posao poduzetnika. Samo da budem jasan, ja bih bio protiv autoceste A5 čak i da je profitabilna. Posao države nije da zarađuje novac.

    • Marko Marković napisao:

      ”Mada mi se vise cini da je gradnja tih autocesta
      jedna od preostalih prilika za kradju novaca”
      Ma nije moguće, to sigurno ne može biti točno!?!
      Pitajte Juru Radića, Đukana i ostatak IGH ekipe, iz pripomoć ministra infrastrukture Kalmete – sigurno se neće složiti s vama!

  8. Povratni ping: Autoceste | Eclectica

  9. Stjepan napisao:

    Pretpostavljam da bi isplativost autoceste A11 bila još poraznija.

  10. Dr.Strangelove napisao:

    Hmmm… Jel se meni cini ili je na dnevno.hr danas osvanuo besraman copy-paste ovog posta, cak i ovo sa brojem vozila na cesti pod prozorom:

    http://www.dnevno.hr/vijesti/novac/za_gradnju_slavonike_potroseno_trostruko_vise_novca_a_cesta_jos_nije_gotova/396098.html

  11. vmiljenko napisao:

    Pa zato i nema prometa što nije dovršeno, cesta završava na slijepom crijevu prije granice, tek kad se dovrši možemo govoriti o prometu. Što dobivamo nedovršenjem? MAĐARI SU NAPRAVILI DIO SVE DO GRANICE. Bio. Vidio. Zašto nisi se potrudio mrdnuti guzicu i doći do Slavonije (i Baranje) pa se na licu mjesta uvjeriti o tome kome što treba, što ljudi o ovome ovdje misle. Kako žive. Ali NE, laganica kuckamo u ZG i brojimo auteke kroz prozor. Fuj-srami se. Brojiš promet iz udobnog Zagrebačkog stana i ismijavaš promet u Slavoniji, smiješno. “Bio bi protiv i da je profitabilan” govori SVE. Sve prepustiti liberalnim tajkunima, pogotovo našim domaćim ravno je (samo)ubojstvu svih ostalih. Zar ti primjer Horvatinčića, Čačića i još mnogih ništa ne znači. Idi onda iz ove Hrvatske kad si protiv razvoja svih osim onih koji su već razvijeni ili koji sve mogu sami. Da si u nekim strukturama, bila bi Slavonija (možda i neke druge regije) 1000 puta nerazvijenija od Zagreba, a ne kao sad samo x puta. Sramota, nije mi samo jasno tko je stavio ovaj link na Monitor.

    • Simun napisao:

      Bio sam u Vinkovcima u subotu (odgledao i Cibalia-Hajduk, zanimljiva utakmica). Vozeći pored Đakova u jednom trenutku sam prošao ispod autoceste. Nije bilo nikakve potrebe da stanem i brojim promet, to je već obavio HC i objavio na webu.

      Slavonija je nekad bila relativno dobro razvijena… a tada je to bilo zbog marljivosti i poduzetnosti ljudi, a ne zbog državne intervencije.

      Ovo o tajkunima nema nikakve veze s ničim i ne namjeravam to komentirati.

  12. vmiljenko napisao:

    Tu sam te čeko: “Slavonija je nekad bila relativno dobro razvijena… a tada je to bilo zbog marljivosti i poduzetnosti ljudi, a ne zbog državne intervencije.” Naravno, zbog marljivih ljudi i pametnog vodstva i što država nije uništavala nego gradila (sve je to ostvareno u onoj državi, tebi tako mrskoj, jelda). Nedobog da nešto netko zucne protiv tajkuna? Pa da, nisam ja ni rekao da je promet na cesti ludnica nego ga tek treba početi očekivati kad se cesta završi jer sada vodi do Osijeka – tj. nikuda. Većina tvornica u Osijeku nije uništena (samo) ratom nego pretvorbom i nemarom i namjernom opstrukcijom iz naše drage prijestolnice i naravno da je u socijalizmu Osijek bio puno razvijeniji i važniji dok je sve funkcioniralo punom parom (dok se ti još nisi rodio), proizvodnja za cijelu Jugu i izvoz. Nabrojimo samo neke od kojih većina u onom obimu više ne postoji: PANONIJA d.d., SLAVONSKA BANKA d.d., SAPONIA, IPK, MIO STANDARD, SLAVONIJA IMK, KOŽARA, SLOBODA (iliti keksara), LIO, ANALIT, OLT, KANDIT iz onog doba, ŠEĆERANA, ELEKTROOSIJEK, TEHNIKA BETON, ULJARA, Osječka mljekara, PIVOVARA /iz onog doba/ and counting…, sve je to radilo i funkcioniralo i tisuće ljudi su od toga živjele. Sad je to tajkunizirano, privatizirano, velik dio uništen (smišljeno i planski – znam da voliš ovu riječ, ali planski od pojedinaca), radnici otpušteni, strojevi prodani, ostalo pušteno da hrđa pa se čeka da se poslije proda kao zemljište i izgrade zgrade, tipično za našu privatizaciju. A i ono što je preživjelo dijelom nije više naše nego u stranim rukama (banka /nakon svih ovih HYPO suđenja tek ćemo vidjeti čija je/, mljekara /MEGGLE/, Saponia /MEPAS, Kandit /ISTO/) nakon latino-pretvorbe jer skoro nijedna od Francekovih 200 obitelji nije završila ovdje. Sada smo tu gdje smo, okljaštreni, opustošeni, otvoreno je nekoliko nepotrebno polupraznih predimenzioniranih trgovačkih centara da izmuzu još ono malo keša u strane ruke, opet potrošnja a neki bi nam još i ovaj jedan projekt uzeli da i OSTANEMO slijepo crijevo (željeznički je to uspjela napraviti još Juga, između ZG i BG su Vinkovci, to znam da znaš.) Hvala lijepo, taj film nećete gledati i hvala bogu o tome neće odlučivati ovakvi kao ti.

    • Simun napisao:

      Zapravo, iako sam mislio na prijeratnu Slavoniju, nisam mislio na ovaj rat, nego na drugi svjetski. Nakon njega izvršena je “tajkunizacija” i počelo je zaostajanje Slavonije u odnosu na slobodni svijet i njen potencijal.

      Na primjer, Saponiu koju spominjete, osnovao je 1894 Samuel Reinitz. Država nije stvorila Saponiu, ona ju je 1946 jednostavno otela. Intervencija ne stvara vrijednosti, samo ih uništava i preraspodjeljuje. To je tema većine članaka ovdje. Da je privatizacija devedesetih imala elemente kriminala ne sporim, ali ako mislite da je tržište krivo za vaše probleme a da ih država može riješiti, u velikoj ste zabludi.

  13. Yuur napisao:

    Što se tiče cestogradnje, postajem sve skloniji mišljenju da je jedna tablica koja sadrži postojeće podatke o prometu na nekoj dionici i “buduće” (dobivene nepogrešivim prognostičkim metodama) nakon izgradnje autoceste, dovoljna da Vlada zaključi da je to isplativo. Mislim da bi izgradnja autoceste na Golom otoku bila u očima državnika jednako pametan potez, samo da je netko odlučio poigrati se s brojevima i vješto ih predstaviti kao stručnu analizu.

    Malo off topic, da se osvrnem na komentare vmiljenka:

    Vjerojatno najveći doprinos socijalizma ovim krajevima je usađivanje ideje u ljudske glave da njihova primanja trebaju biti konstantna, bez obzira na njihov trud, rad ili vanjske uvjete.

    Uvijek se oduševim kad slušam djedove i bake koji kažu kako su danas hrana, lijekovi i odjeća jeftiniji nego ikad, ima se svega i kako današnji ljudi ne mogu zamisliti život na selu kad se temperatura spusti na -20°C a obitelj ima samo jedan par čizama — a onda nastupe njihova djeca koja se žale na to što nisu dobili zaostale poticaje od lani i kako ih država izgladnjuje.

    Više od bilo kakve kolektivizacije, otimačine, zaduživanja zbog luksuza i zloupotrebe moći ja socijaliste krivim za moralni bankrot, za to što je forma “ja mogu” promijenjena u “Država treba”. Nijedan od često prozivanih tajkuna nije svoje bogatstvo zgrnuo teškim radom ili pametnim ulaganjima, već im je sve poklonila država – i opet, to je kapitalizam, i problem je što država ne intervenira dovoljno.

    • Simun napisao:

      “Što se tiče cestogradnje, postajem sve skloniji mišljenju da je jedna tablica koja sadrži postojeće podatke o prometu na nekoj dionici i “buduće” (dobivene nepogrešivim prognostičkim metodama) nakon izgradnje autoceste, dovoljna da Vlada zaključi da je to isplativo.”

      Zanimljiva je jedna stvar kod A5. Za gradnju postojeće dionice Osijek-Sredanci korišten je argument o (za hrvatske prilike relativno gustom) prometu na lokalnoj cesti na toj trasi. Podrazumijevalo se da će autocesta preuzeti taj promet. S druge strane, na činjenicu da iz Mađarske prema Hrvatskoj (pa ni BiH) uopće nema lokalnog prometa koji bi AC trebala preuzeti, odgovor je da će AC, kada se završi, stvoriti taj promet.

      E pa kad jednom dođemo do toga da AC stvaraju promet, onda je nebo granica.

  14. Yuur napisao:

    “S druge strane, na činjenicu da iz Mađarske prema Hrvatskoj (pa ni BiH) uopće nema lokalnog prometa koji bi AC trebala preuzeti, odgovor je da će AC, kada se završi, stvoriti taj promet.”

    I ono što je najnevjerojatnije je da se isto razmišljanje provodi kod većine većih građevinskih pothvata – kad izgradimo Pelješki most, povećat će se stanovništvo na otoku, pa će biti veća potreba za njim; kad izgradimo kanal Pag-Košljun, povećat će se promet tom dionicom pa će biti isplativa; kad sagradimo školu za 60 milijuna kuna i 100ak učenika, ljudi će se naglo doseliti i broj djece u školi će se povećati. Ponekad mi je čudno da još nisu shvatili kako mogu preusmjeravati morske struje bacanjem ogromnih količina tuđeg novca u more.

  15. Povratni ping: Velikodušna država | Nekompetentna reakcija

  16. Povratni ping: Jesu li porezi visoki zbog toga jer ih mnogi ne plaćaju? | Usporedbe

  17. Povratni ping: Popis popularnih ekonomskih ideja | Usporedbe

  18. Povratni ping: Koliko ne vrijede hrvatske autoceste? |

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s