Glavna struja i alternativa

Nedavno su u Zagrebu ljevičari imali svoj dan (zapravo, tjedan). Povodom subverzivnog festivala u Zagreb su došla velika imena europske ljevice. To je sve OK, samo neka oni dolaze ako nije na račun poreznih obveznika. Ipak, ne mogu se ne nasmijati tome što oni sebe smatraju nekakvom alternativom🙂

Slika govori kao tisuću riječi.

Dvorana u strogom centru netom prije početka nekog od predavanja o tome kako je Marx bio u pravu (ili slično na tu temu):

Primjetite uređenje, isto tako primjetite da se traži mjesto više, ljudi sjede na podu.

Socijalizam u domaćoj varijanti je kod nas glavna struja. Na primjer, u svom zadnjem uvodniku urednik ekonomskih/poslovnih novina plače za industrijalizacijom i veliča poglede jednog od najuglednijih hrvatskih ekonomista, sveučilišnog profesora i bivšeg ministra Ljube Jurčića:

U zaključnom dijelu članka iznosi i prijedloge od kojih bi neoliberalni ekonomisti mogli dobiti teške napadaje alergije. Ljubo Jurčić poručuje: ‘Komparativne prednosti u uvjetima globalizacije mogu se steći obrazovanjem, suvremenim tehnologijama i organizacijom države s jasnim ciljevima što, kako i za koga proizvoditi u idućih pedesetak godina. To je sadržaj industrijske politike koju Hrvatska još nema.’

Naglasak moj. Mislim da nitko neće sporiti da je Jurčić mainstream. Ako postoje razlike između njegovih gospodarskih ideja i programa stranke na vlasti, te su razlike u taktici a ne u principima. I jedni i drugi se slažu da gospodarstvom treba upravljati. I jedni i drugi i treći, jer alternativci sa početka članka su dio te glavne struje. Ni Marx, naime, nije baš podržavao laissez faire.

S druge strane, ovo je dvorana (hm… dvorište?) u kojoj se sastaju pobornici tržišnih rješenja:

Mi barem ne sjedimo na podu! A i na svježem smo zraku. Ovaj četvrtak je zadnji u mjesecu, što znači da od 19h na dalje raspravljamo o tržišnim rješenjima. Sastanak je neformalan, svi su/ste dobrodošli.

Ovaj unos je objavljen u svjetskom tisku. Bookmarkirajte stalnu vezu.

17 odgovora na Glavna struja i alternativa

  1. Berislav Lopac napisao:

    A gdje je točno to dvorište?🙂

  2. Yuur napisao:

    Vlro učinkovit način za povećanjem vlastite moći je konstantno tvrditi kako ste dio ugrožene manjine čiji se glas ne čuje i čije metode nikada nisu ni bile isprobane. Zato se dvorane mogu napuniti političkim aktivistima, ekonomskim profesorima i svima mladima i dovoljno nadobudnima samo u slučaju da svi vjeruju da su dio neke minorne skupine koja jedina ima recept za spas svijeta. Prema mom iskustvu, takvima najčešće lakše pada da im se opsuje majka nego da im se kaže da su copy-paste američke ivy-league ljevičarske kreme.

    Btw, bilo bi mi drago poslušati vaša mišljenja i uživo — je li sastanak otvoren i za studentariju?🙂

  3. zmedic napisao:

    sjajan post, a dvorana zagovaratelja tržišnih rješenja zasigurno izaziva zavist kod ovih iz prvog, drugog i trećeg puta…malo mi je neugodno što sam stigao na vaš blog tek na “nagovor” g.Bakića, no to ne umanjuje dobronamjernost komentara,
    hvala

  4. Marko Kristof napisao:

    Dragi moj Šimune, da si pregrizao svoj radikalno liberalni ponos i poslušao barem jedno predavanje na Subvezive festivalu, vjerujem da bi zaključio da danas ni najradikalniji sljedbenici Marxa ne zagovaraju potpuno ukidanje tržišta. Možda su se urazumili kada su shvatili da ni pivo nema tako dobar okus kada ga piješ sam.

    • Simun napisao:

      Na ta predavanja ne bih otišao ni da mi netko to plati🙂

      Žižeka i ostalih ima sasvim dovoljno na Youtube, preslušao sam neka, vidio da su nekoherentni, stvarno ne znam zašto bi netko gubio vrijeme na to. Debatu o socijalizmu je završio von Mises 1920-ih sa svojom diskusijom o nemogućnosti socijalističke kalkulacije, kad Žižek napiše odgovor na tu knjigu, prvi ću ju kupiti i pročitati. Ili bilo tko drugi… koliko mi je poznato odgovora nema.

  5. Yuur napisao:

    Upravo sam se vratio s Interlibera.
    Oči su mi zasjale kad sam vidio prijevod Friedmanove “Capitalism and freedom” i rado pljunuo bijednih 30 kn za nju, a potom sam slučajno na jednom mjestu ugledao von Misesa – na hrvatskom! Nisam uopće imao pojma da je preveden, i s malo oklijevanja dao 70 kn za njegovu knjižicu “Antikapitalistički mentalitet”. To je od free-market literature sve što sam vidio.

    Razlog zašto ovo pišem kao komentar na ovako starom postu je sljedeći: Na cca 15 štandova sam vidio Žižeka, Krugmana na negdje 5, a Marxa, Che Guevaru, Sartrea i sl. da i ne spominjem. Toliko su subverzivni, alternativni i antitržišni da su nesumnjivo najprodavanija roba na sajmu na kojem vlada najveća tržišna utakmica među izdavačima.🙂

  6. Povratni ping: Ljevica na malim ekranima | Nekompetentna reakcija

Odgovori

